Proč se pustit do vylepšení podvozku?

Podvozek Tuning bezpečně!

Je třeba si uvědomit, že většina sériových vozů je vyráběna tak, aby svým charakterem oslovila co největší množství zákazníků. Co někomu přijde komfortní, druhému může připadat tuhé.

Při vylepšování podvozku můžeme hodně získat, ale také hodně ztratit. Vždy je třeba začít s hledáním odpovědi na otázku: Jaký přínos od vylepšování podvozku očekávám? Sériové auto můžeme stavět pro jízdu na okruhu, víkendové projížďky na oblíbených okreskách, na srazy fanoušků a nadšenců do aut či na každodenní používání na běžných silnicích. Motorsport nechme tentokrát stranou. Přístup se liší dle odvětví a zkušeností inženýrů jednotlivých týmů. Při stavbě sériového vozu pro jízdu na okruhu zpravidla očekáváme zlepšení svých řidičských dovedností, bezpečné hledání limitů vozu a pokud možno zlepšování času na jedno kolo. V tomto případě potřebujeme snížit těžiště, zvýšit stabilitu a omezit přenos hmotnosti vozu při průjezdu zatáček. Vzduchový podvozek můžeme rovnou zavrhnout. Nejlepším je stavitelný podvozek s možností nastavování světlé výšky, popřípadě navíc s nastavením charakteristiky tlumení či u dražších variant s nastavením charakteristiky pružení. Levnějším řešením je instalace podvozkové sady a ještě více ušetříte při instalaci sady sportovních pružin při zachování originálních tlumičů. Při správné volbě vhodného produktu tak dosáhneme nejen snížení světlé výšky, ale také omezení ponoření přídě při brzdění a přidřepnutí zádě při akceleraci, ale také omezení náklonu karoserie při změnách směru jízdy.

Jednoduše řečeno, vůz zůstane po delší dobu vodorovně s vozovkou. Větší stability dosáhneme také zvětšením rozchodu kol, k čemuž nám pomůže buď instalace ráfků s nižším ET, či instalace distančních podložek pod kola stávající. Lepšího rozložení hmotnosti vozu mezi všechna čtyři kola při jízdě na hraně dosáhneme instalací pevnějších stabilizátorů. Pokud mají stabilizátory možnost nastavení, můžeme pozměnit charakteristiku nedotáčivého, či přetáčivého vozu v pozitivním slova smyslu.

Dalším prvkem pro zlepšení chování vozu je instalace pevnějších silentbloků, čímž snížíme přenos hmotnosti karoserie vůči podvozku. Existují také pevné vložky do originálních silentbloků. Můžeme tak omezit i pohyb hnacího traktu vůči karoserii, a to jak motoru a převodovky, tak například zadního diferenciálu. Nastavení odklonů kol můžeme dosáhnout instalací nastavitelného horního uložení tlumičů, či instalací nastavitelných ramen případně excentrických šroubů. Jakýkoliv pohyb mezi podvozkem, hnacím traktem a karoserií ovlivňuje jízdní vlastnosti.

Obdobná řešení vyhledáme, budeme-li stavět vůz na víkendové vyjížďky či pro každodenní používání. Budeme však volit méně ultimativní produkty pro zachování komfortu jízdy i na vozovkách s horším povrchem. I zde platí, že je třeba umět vybrat kvalitní produkt se specifikací, která nejlépe odpovídá našemu jízdnímu stylu. Vybírejte pouze homologované produkty výrobců, které mají zkušenosti z motorsportu. Pouze tak dosáhnete toho nejlepšího výsledku. Doporučujeme poradit se se specialistou, nebo napsat do naší poradny.