Ladíme motor a hnací trakt

Motor Tuning bezpečně!

Nové moderní motory zpravidla nebývá nutné pro běžné používání jakkoliv hardwarově vylepšovat. Nicméně pro nadšence existují performance vylepšení, která nám dopomohou k vyššímu výkonu a delší životnosti hnacího traktu.

Intercooler, neboli chladič stlačeného vzduchu
Velice důležitý komponent přeplňovaných motorů, u kterých potřebujeme spalovat co možná nejchladnější směs. Teplota nasávaného vzduchu vyšší než 58 stupňů Celsia vede ke snížení výkonu. A že v horkých letních měsících se zapnutým kompresorem klimatizace této hodnoty dosáhneme velice snadno, netřeba připomínat. Kvalitní chladič napomáhá ke snížení teploty nasávaného vzduchu klidně až o 20 stupňů Celsia a maximální potenciál motoru tak lze využívat při plné zátěži i za náročných klimatických podmínek. Pozor, i zde existují řešení homologovaná a řešení pro závodní účely. Někteří výrobci nabízí chladiče „na míru“ a stejně tak individuální řešení přesně dle vašeho požadavku, tzv. custom made intercooler.

Tepelná ochrana, též nazývaná heat management – moderní materiály nám pomohou odstínit teplo, abychom zbytečně nepřehřívali komponenty, kde to není žádoucí. Mezi nejpoužívanější patří omotávky na výfukové svody, termopásky, tepelné štíty či izolační obaly na turbo. Zde je důležité zmínit, že odstíněním tepla, resp. jeho odvedením do míst, kde neovlivňuje chod a funkci motoru, můžeme nejen zvýšit požadavek na výkon, ale také docílíme delší životnosti jednotlivých komponentů. Toto řešení se již několik sezon hojně využívá například u driftovacích speciálů, které disponují obrovským výkonem, a přitom jejich rychlost není dostatečná pro správné chlazení. Teploty jsou extrémní! Z driftovací série se produkty heat managementu dostávají i do dalších odvětví motorsportu a běžného provozu. Svou funkci výborně splní jak u vozů v sériovém nastavení, tak u vozů upravených. Zde ale pozor na kopie a napodobeniny z východu. Jejich životnost bývá opravdu krátká.

Sání vzduchu
Každý motor potřebuje vzduch. A pokud motoru dodáme požadované množství vzduchu v kratším čase, zkrátíme tak odezvu na sešlápnutí plynového pedálu s mírným nárůstem výkonu. Řešení je snadné v podobě sportovních vzduchových filtrů do stávajícího filtrboxu, či nejrůznější sportovní sání, ať už otevřená či karbonová. U otevřeného sání je třeba dbát na odstínění filtru od motoru s přísunem čerstvého vzduchu, aby filtr nenasával teplý vzduch zpod kapoty! Vyšší teplota nasávaného vzduchu = nižší výkon. Výhodou bavlněných sportovních filtrů je jejich životnost. Kvalitní výrobci produkt nabízejí s doživotní zárukou, či zárukou 1 000 000 kilometrů. Filtr se pere ve speciálním šampónu, který odstraní jak organické, tak anorganické nečistoty. Po uschnutí bavlněné příze se použije speciální olej, který drží vlákna pohromadě a zajistí tak správnou filtraci, která je 99,9 % částic o velikosti nad 2,8 mikronu. Čisticí sada vychází na cca 500 korun a vystačí na 4 – 6 pracích cyklů. Tedy ve svém výsledku se jedná nejen o zajímavé performance řešení, ale o řešení ekologické a ekonomické. U výše popsaných typů úprav není nutná úprava nastavení řídicí jednotky motoru. Pokud se rozhodnete jít dál, a pustíte se například do upgradu turbodmychadla, vstřikovačů paliva nebo downpipe s větším průměrem a katalyzátorem s nižší hodnotou CPSI, pak je pro vytěžení maxima a správnou funkci hnacího traktu nutné provést i softwarovou úpravu řídicí jednotky motoru. I u těchto úprav platí, používejte pouze kvalitní produkty předních výrobců. A pokud si nejste jisti výběrem, poraďte se s odborníkem, nebo napište do naší poradny.