Jaké změny prodělal Project Car 2018?

Projekt Tuning bezpečně! není jenom nějaká fráze nebo myšlenka, která je pouze v hlavách několika lidí. Naopak. Nelenili jsme a pořádně se do toho obuli. Tedy do pořádné výbavy jsme obuli Škodu Octavia RS, která je náš Project Car pro letošní rok.

Sériová Škoda Octavia RS 230, jak je již z názvu patrné, nabízí 230 koní. Výkon jde přes šestistupňovou manuální převodovku na přední kola. Tak tomu alespoň bylo. A co po úpravách? Díky našemu generálnímu partnerovi, společnosti BSR, proběhla na Octavii spousta změn. Tou první, jak už to tak bývá, je samotný čip tuning. Nový software posunul výkon na hranici 301 koní a 421 N.m točivého momentu. Maximální rychlost se zvýšila na 300 km/h. To je však teprve začátek.

Zcela nový je i sportovní nerezový výfukový systém s klapkou, která dokáže měnit zvukový projev. Snížení zpětného tlaku dopomáhá snazšímu odvodu spalin, čímž se zkracuje odezva na sešlápnutí plynového pedálu. Nahrazen byl také zadní difuzor.

Říká se, že kola dělají auto. I proto náš Project Car dostal kola z lehké slitiny od společnosti Barracuda Wheels. Hmotnost 19″ ráfku činí pouze 9,3 kilogramů. V kombinaci s pneumatikami Bridgestone Potenza S001 bylo na každém kole ušetřeno 4,5 kilogramu.

Spousta „tunerů“ si neuvědomuje, že mít pod kapotou výkon je jedna věc. Tou druhou je pak potřeba auto nějakým způsobem zastavit. Jednoduše řečeno v dobrém tuningu musí přijít řada i na brzdy. Náš Project Car pro letošní rok dostal brzdové destičky EBC Brakes Yellowstuff. Ty mají stejně velké brzdové třmeny, ale brzdný účinek by měl být minimálně o 30 procent lepší, a to i při nízké pracovní teplotě.

Nové jsou i brzdové hadice od společnosti HEL Performance, stejně jako intercooler Wagner Tuning Competition. Ten má objem zvýšený o 90 procent oproti klasickému řešení. Vstup i výstup do intercooleru zvětšené na 70 mm zajišťují přirozenější proudění vzduchu a jeho lepší ochlazování. Díky snížení teploty nasávaného vzduchu až o 20 stupňů Celsia dosáhneme efektivnějšího spalování směsi i při delším intenzivnějším požadavku na maximální výkon při vyšších venkovních teplotách.

Došlo také na karbonové sání s nižší rezistencí. To vede k lepší reakci na plynový pedál. Sériový podvozek DCC zůstal zachován, ale nasadila se nová sada pružin od společnosti Eibach. Těžiště vozu kleslo o 20 milimetrů na přední a o 100 milimetrů na zadní ose. Eibach Anti Roll Kit pak snižuje naklánění vozu při jízdě v zatáčkách a při prudkých změnách směru jízdy.

Na turbo se instaloval heat management od Funk Motorsport. Vylepšený obal na turbo se pohodlně nasadí přes horkou stranu (skříň turbíny), aby zajistil, že studená strana (skříň kompresoru) pracuje při optimálních teplotách. Nižší teplota nasávaného vzduchu způsobuje, že snímač MAF odečítá hustší vzduch, a tím umožňuje lepší zapálení směsi. To vede k vyššímu výkonu rotační energie ze spalovací komory. Více energie = vyšší výkon.

Může se to zdát jako maličkost, ale maziva jsou důležitá. Pro výrazné snížení tření, nižší opotřebení součástí a prodloužení životnosti sportovně zatěžovaného agregátu, nižší produkci tepla, vyšší výkon a točivý moment, větší spolehlivost motoru, a vylepšenou energetickou účinnost jsme se rozhodli po ujetí 1 000 kilometrů v motoru použít olej Millers Oils z kategorie Motorsport Nanodrive.

O ochranu laku a ten nejlepší možný vzhled se starají kluci z Crystal Cruisers. Lak je ochráněn keramickým povlakem Tenzi Quartz Q7 a Q10, na discích a brzdových třmenech je keramická ochrana od Kamikaze Collection Stance Rim Coat. Keramickou ochranu jsme zvolili, jelikož je oproti standardní voskové ochraně odolnější, výkonnější a lesklejší.

Foto: Štěpán Šipla, Luděk Šipla