Heat management neboli řízení tepla

Tuning bezpečně

Jak u vozů v sériovém nastavení, tak u vozů upravených či závodních je jedním z největších nepřátel nadměrné teplo. Ať už se bavíme o teplotě nasávaného vzduchu, teplotě pod kapotou, či okolo výfukových systémů. Pokud jakékoli úpravy se svým autem myslíme opravdu vážně, je třeba teplo řídit. Dostat ho tam, kde je ho třeba, a naopak ho přesunout z míst, kde nemá co dělat. K tomu nám poslouží produkty z řady heat management.

Věděli jste, že čím nižší teplota nasávaného vzduchu, tím lepší výkon? Věděli jste, že čím konstantnější teplota turbodmychadla, tím funguje efektivněji, věděli jste, že turbodmychadlo u běžného vozu může mít teplotu přes 900 stupňů Celsia a na hnané komoře teploty mohou atakovat až 20 tisíc stupňů Celsia? A to myslíme sériová auta. O těch závodních se ještě vůbec nebavíme. Abychom turbo co nejlépe ochránili, zlepšili výkon a prodloužili jeho životnost, tak se využívají termoizolační obaly na turbo. Vysoké teploty tak zůstanou pod izolací, snižuje se ohřívání motorového prostoru a krásně tak odstíníme hnanou komoru turba od vysokých teplot a teplota nasávaného vzduchu se zbytečně nezvyšuje. Dosáhneme tak nejen zvýšení výkonu, ale také prodloužení životnosti turbodmychadla. Výfukový systém je také producentem vysokých teplot, a to jak v motorovém prostoru, tak po celé jeho délce. Pro odizolování výfukových svodů a downpipe existuje skvělé řešení v podobě termoizolační pásky, do které tyto části výfuku můžeme lehce zabalit, a horký vzduch tak snadno odvést až do míst, kde nám nevadí. Výrobci mají dokonce naměřený nárůst výkonu motoru po aplikaci této termoizolační pásky. Do prostoru mezi karoserii a výfuk, abychom si zbytečně neohřívali prostor pro posádku, můžeme instalovat izolační hliníkové pláty, velice podobné řešení, které používají samotné automobilky, avšak ve velmi omezeném množství pouze v těch nejexponovanějších místech. Takto snadno jsme odstínili zdroje vysokých teplot a nyní se pusťme do ochrany a prodloužení životnosti těch částí motoru, které jsou na vysoké teploty náchylné. Sání vzduchu – do motoru potřebujeme přivést co nejchladnější vzduch, a tak nějaké ohřívání filtrboxu či vedení vzduchu je opět proti našim plánům. Proto na trhu existují stříbrné nebo zlaté reflexní pásky, které odrážejí sálavé teplo. Identické řešení používá například NASA ve vesmírných družicích či raketoplánech. Sálavé teplo tak místo toho, aby daný komponent ohřívalo, se od reflexní pásky odrazí zpět. Tuto pásku či celé pláty lze použít například také u závodních vozů; na odstínění pedálové stěny, či kapoty motoru když je blízko u turbodmychadla a hrozí poškození vnějšího laku. Dále existují speciální návleky, které je možné použít například na palivové či elektrické vedení, popřípadě na kabely svíček, nebo termoizolační návleky na komponenty jako je startér, zapalovací cívky či specifická sání vzduchu. Produkty heat managementu jsou hojně využívány ve výkonných driftovacích speciálech, kdy při nízké rychlosti s malou šancí na řádné chlazení hnacího traktu dopomáhají vyšší spolehlivosti a delší životnosti. Stejně tak tomu je u závodních strojů většiny disciplín motorsportu. Tato řešení jsou vhodná jak pro běžné vozy v originálním nastavení, tak pro vozy upravené. Pozor, i zde existuje velké množství napodobenin, které svou funkci neplní anebo mají krátkou životnost. Vybírejte u kvalitních výrobců, jinak to budou vyhozené peníze, ať už za nakoupené produkty, tak za vozidlo, které lehlo popelem.